zondag 10 november 2013

Høsten/herfst


Grotendeels ontdaan van vrije dagen, omdat ik na veel ruilen weer een aantal dagen moet inhalen(ofwel voor anderen moet 'terugwerken') -het is de prijs van het samenzijn- bestaat mijn daginvulling vooral uit mijn werk en het daaraan verbonden woon-werkverkeer... De laatste vul ik overigens wat creatiever in door diverse alternatieve(lees: langere) routes naar het werk te nemen, waardoor de beleving van de herfst, zeker in mijn persoonlijke geval, meer wordt geoptimaliseerd.
Ik verbaas me in eerste instantie over het feit dat ik de Noorse herfst(høsten) zo intensief beleef; ook Nederland kent prachtige kleuren in dit jaargetijde... In eerste instantie ga ik er maar van uit dat het de veelheid van de verkleurde natuur is, die hier de belangrijkste factor in is, maar later herzie ik deze mening. Ongetwijfeld is deze factor van belang, want waar je ook kijkt zie je de herfst in volle glorie; enig nadenken overtuigt me echter dat het bergachtige landschap hier een extra dimensie aan toevoegt... Waar je in Nederland alleen de voorste rand van het verkleurde herfstlandschap ziet, zorgen de Noorse bergen ervoor dat de diepte van het landschap ook het achterliggende deel hiervan zichtbaar maakt. Voor een visueel ingesteld persoon als ikzelf absoluut een toegevoegde waarde... Ik kan hier van alles aan toevoegen, maar doe dit eigenlijk vooral door de toegevoegde foto's:


Eigenlijk is het niet meer dan woon-werkverkeer, zo is dit de weg waaraan ik woon, Liagrendvegen...







 ...maar ook de rest van de route mag er zijn, jammer dat de dag wat bewolkt is...

























 Gelukkig laat het weer zich 's anderen daags van een geheel betere zijde zien; het is nog steeds woon-werkverkeer...





...waardoor ook het thuiskomen bij mij in de straat er een dimensie bij krijgt!

Vervelend hoor, die Noorse herfst...








1 opmerking: