zaterdag 23 november 2013

Column

Impact van de moord...

De dag van de moord op de Amerikaanse president Kennedy is inmiddels 50 jaar en een dag geleden; gisteravond was hiervoor een avond lang Nederlandse televisieaandacht gereserveerd, al dan niet terecht. Iedere keer betrap ik mezelf erop, dat deze gebeurtenis een bepaalde impact op mij heeft en ik vraag me af wat hiervoor de reden is.
Een politieke reden kan hieraan niet ten grondslag liggen, ten tijde van de moord was ik nog maar zes jaar . Vreemd genoeg had ik op die leeftijd nog geen enkel politiek bewustzijn opgebouwd; rovertje, koiboitje spelen of blikspuit hadden op dat moment mijn absolute prioriteit... Nee, de politieke reden kan ik schrappen.

Ook de impact via de media was mij vreemd. Niet alleen lag ik ongetwijfeld rond de tijd van inslag op de media op bed(19.45), wij hadden in die tijd nog geen televisie en radio luisteren was zeker rond die tijd voorbehouden aan mijn ouders. Dus ook daar heb ik niets van gemerkt.
Toch herinner ik mij mijn persoonlijke impact. De dag na de aanslag was de sfeer in huis veranderd, bedrukt, terneergeslagen zelfs en ook op school voelde ik verschil. Ik hoorde dat de president dood was; er werd niet gezegd welke, want DE president was die van de USA. De stemming van de volwassenen, de ouders, de juffen en de meesters(de leraar basisonderwijs bestond nog niet), was voor mij bepalend en bepaalde de mate van impact op mij als zesjarige.
Seconden voor de aanslag...
Voor de politieke hoop van mijn ouders -maar misschien moet ik hier vooral mijn vader de credits voor geven- was de moord op Kennedy desastreus; dit werd uiteraard nog eenmaal gevoed door de moord op diens jongere broer Robert... In het naoorlogse Nederland was Kennedy de personificatie van de bevrijding, een charismatisch wereldleider en veel meer dan de Amerikaanse president. Niet alleen de hoop, maar ook de vrijheid kreeg hierbij dus een grote deuk. Uiteraard was dit driftig onderwerp van gesprek en heb ik hier als snotneus vooral de sfeer van meegekregen.
De reden, dat ook in Nederland(en in andere landen) hier uitgebreid aandacht aan wordt besteedt, heeft mijns inziens te maken met symbolisering en mythevorming. De mythe wordt daarmee gevoed door het overlijden van een charismatisch symbool voor vrijheid(Kennedy), die daarnaast een rolmodel voor de hele wereld is(gezin). Zelfs zijn vreemdgaan met Marilyn Monroe wordt hem gemakkelijk vergeven, omdat alle mannen dat wel wilden... Eerlijk gezegd denk ik dat JFK het in deze mediatijd erg moeilijk had gehad, maar nu leeft de mythe voort. Bij leven was een groot deel van de mythe verloren gegaan; een goed voorbeeld daarvan is Marco van Basten: op de top van zijn roem moest hij stoppen door een slepende blessure, hij trok zich daarna volledig terug in het voetbal... Een mythe was geboren! Inmiddels is hij alweer een aantal jaren terug in het voetbal, en is de mythe stukje bij beetje afgebrokkeld... Zo zie je maar weer, dat JFK het geluk heeft gehad dat de aanslag lukte... En natuurlijk wordt deze mythe gevoed doordat de USA niet kan accepteren, dat één persoon een 'onkwetsbare' grootheid in eigen land 'zomaar' kan vermoorden. De nodige complottheorieën doen tot de dag van vandaag nog steeds de ronde...
Ook bij mij in Noorwegen blijkt de mythe goed voor een avondvullend programma; zowel het ruime aanbod van Nederlandse als de Noorse tv-zenders geven mij gelukkig de mogelijkheid om mijn broodnodige verstrooiing elders te zoeken; mijn herdenking van de sfeer rond de moord is na 50 jaar en een dag, vandaag dus...
Franke Visser

Geen opmerkingen:

Een reactie posten